WAKTU PALING INDAHKU..

Cara Terbaik Membayar Hutang  

Posted by kazars

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Sahabat yang dikasihi, semoga kita berada dalam payung naungan Allah SWT.

rm.jpg

cara terbaik membayar hutang dengan memberikan lebihan dari jumlah sebenar

Apabila berbicara tentang hutang, kita sebenarnya dibenarkan berhutang sekiranya benar-benar terdesak dan memerlukan pertolongan. Rasulullah s.a.w sendiri pernah berhutang di ketika usianya. Namun Rasulullah menganjurkan kepada kita cara yang terbaik untuk kita membayar hutang.

Abu Hurairah berkata, bahawa seorang lelaki pernah menagih hutang pada Nabi s.a.w dengan sikap yang sangat tidak sopan, dan para sahabat tidak senang dengan cara lelaki tersebut, tetapi Nabi berkata, “Biarkan saja ia, sebab orang yang mempunyai hak itu boleh berbicara, dan belikan ia seekor unta dan berikan unta itu kepadanya. Ketika mereka menceritakan kepada Nabi bahawa mereka memperolehi seekor unta yang lebih bagus dari yang dituntut oleh orang itu, Nabi mengatakan, “Belilah unta itu dan berikan kepadanya, sebab yang paling baik di antara kalian adalah orang yang membayar hutangnya dengan cara yang terbaik.” [Bukhari dan Muslim]

Abdullah ibn Abi Rabi’ mengatakan bahawa Nabi pernah meminjam darinya empat puluh ribu dirham dan ketika membayar Nabi mengatakan, “Semoga Allah Yang Maha Tinggi memberkahi keluarga dan hartamu. Satu-satunya penghargaan untuk suatu pinjaman adalah pujian dan pembayaran kembali.[Nasa'e]

Begitulah kehidupan yang diamalkan oleh baginda Rasulullah. Kehidupan baginda tidak jauh berbeza dengan kehidupan manusia lainnya. Bahkan Rasulullah s.a.w lebih susah hidupnya. Tetapi dalam menjelaskan hutang baginda tetap melakukan yang terbaik untuk hubungan yang baik sesama manusia.

This entry was posted on 11:14 AM and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

1 comments

pergh...
bnyk seh duit 2...
bg la kat ak skt...
ngh nk pky duit ni weh...